Cultuur

Cultuur op Coolsma

Cultuureducatie kan gezien worden als een reis, een reis waarbij kinderen onderweg leren betekenis te geven aan de wereld waarin ze leven.

Visie kunst- en cultuureducatie

De kunstzinnige disciplines: Drama - Dans - Tekenen - Literatuur - Mediakunst - Kunstbeschouwing - (Cultureel) erfgoed en de eigen omgeving worden door de groepsleerkracht in een betekenisvolle context aangeboden en waar mogelijk geïntegreerd in het thematisch werken met Leskracht. Handvaardigheid en muziek worden gegeven door een vakleerkracht.

Bezig zijn met kunst betekent kunst beleven, beschouwen, erover praten en zelf kunst maken. Het creatief proces: oriënteren , onderzoeken, uitvoeren, evalueren en presenteren worden in allerlei werkvormen aangeboden en geoefend. We werken vanuit de doelen van het SLO en volgen de leerlijnen. Passend bij de ontwikkeling van het kind is er ruimte voor keuzevrijheid, ruimte voor eigen leerstijl en ontwikkeling van eigen talenten. Door kunst en cultuur beleven we de wereld anders: cultuureducatie vergroot de betrokkenheid bij de samenleving en ontwikkelt begrip voor andere normen, waarden en culturen.

Organisatie

Er is een interne cultuurcoördinator en samen met het team is er een cultuureducatie beleidsplan opgesteld. Elk schooljaar wordt er een planning gemaakt rond het thematisch werken van Leskracht, ons erfgoed en eigen omgeving, de creatieve vakken, burgerschap en het Kunst Menu. Het Kunst Menu is een programma van Kunst Centraal waar de leerlingen kennis maken met professionele kunst.

Cultuureducatie is leren over, door en met cultuur.