Twee verschillende verhalen over thuisonderwijs

Het verhaal van Marieke (verhuisd naar Xi’an):

 

'Durf onzeker te zijn, wees eerlijk over je twijfels'

Marieke heeft drie kinderen: van zeven, vier en één jaar oud. "Ik voelde mij óók onzeker, had ook allemaal vragen", blikt de moeder terug. "Ik vroeg me af hoelang ik het vol ging houden, thuis met drie jongens. We wisten niet of we moesten blijven of weggaan.

De jonge ouders zagen wat voor impact de lockdown op hun kinderen had. "Soms konden we ze wel achter het behang plakken. Er bleef bijna niets meer over van ons normale dagelijkse leven, en dat beangstigde."

Probeer lichtpuntjes te vinden, 'die zijn er écht'

Na de eerste verwarrende week vol onduidelijkheid en angst over de situatie besloot het gezin in Xi'an te blijven. "En we zouden er samen het beste van maken, dankbaar zijn voor wat we hebben en genieten van zoveel tijd samen", vat Marieke samen. "Dat besluit veranderde onze houding. En doordat onze houding veranderde, veranderde die van onze kinderen ook."

Het gezin vond zelfs lichtpuntjes en positieve elementen in de situatie. "Want echt, die zijn er. Heel veel zelfs", beklemtoont de ervaringsdeskundige. "Als je ze niet ziet, neem zo snel mogelijk de tijd om erover na te denken. Wat het ook is, schrijf het op. Laat die positieve punten het uitgangspunt zijn voor de komende tijd. Voor je houding, je gedachten en alles wat je doet en zegt."

 

Geef jezelf tijd om te wennen, probeer niet perfect te zijn' 

Toen Marieke nog in Nederland woonde, werkte ze als leerkracht. Na hun verhuizing naar het buitenland ging zij de kinderen thuis lesgeven. "Het kostte mij een jaar om daar mijn draai in te vinden", legt ze uit.

"Dus ouders in Nederland: geef jezelf de tijd om dat ook te doen. Het is ontzettend lastig om in deze lastige omstandigheden, mét werken ernaast, deze extra taak wekenlang op te moeten pakken." Ze richt zich ook tot leerkrachten in Nederland die de ouders die thuiszitten nu opzadelen met allemaal taken. "Toon een beetje genade, en vraag alleen het broodnodige. De rest komt later wel weer."

Ouders die nu thuiszitten, adviseert zij vooral het idee los te laten dat ze perfect moeten zijn. "Thuisonderwijs vergt een flinke verandering in je denken over educatie. Het is een levensstijl. Het vergt tijd om uit te zoeken wat past bij jouw gezin. Jij bent nog steeds vooral vader of moeder, die toevallig zijn of haar kinderen helpt bij schoolwerk. Je hoeft geen schooltje te spelen. Je hoeft je kinderen niet hele dagen educatieve activiteiten aan te bieden."

 

Strakke schema's zijn niet nodig, 'volg de stemming in huis'

Zelfs strakke schema's zijn niet perse noodzakelijk, merkt ze op. "Als je dat graag wil, prima. Maar als dat je niet ligt, doe het niet! Je kinderen komen niets tekort. Jij mag gewoon moeder zijn van jouw kinderen en er voor ze zijn. Kijk naar jouw gezin en bepaal wat het is dat jullie samen nodig hebben."

Voel elke dag aan hoe de stemming in het gezin is, adviseert de oud-leerkracht. "Sla gewoon een dagje over als het even niet lukt. En die dag daarna dan een extra bladzijde rekenen." En durf vooral alle gevoelens waar deze rare situatie mee gepaard gaat, de ruimte te geven. "Vertel ze hoe blij je bent met al deze extra tijd samen. Geef ruimte aan boosheid, aan angst, aan frustratie. Deel eerlijk jouw eigen gevoelens. Weet dat het oké is om te falen."

 

Verhaal uit het vakblad PrimaOnderwijs

 

Thuisonderwijs lastig? Dit helpt ouders op weg 

Ouders kampen met kinderen die thuis niet willen leren, het gevoel hebben dat het vakantie is of door hun vader of moeder niet onderwezen willen worden. Met deze tips help je als leerkracht een ouder op weg.

 

1. Maak een rooster

Je hebt de roosters wellicht al op social media voorbij zien komen. Adviseer ouders om zo’n rooster aan te houden. Ze zullen snel verschil merken. Zorg ervoor (zeker bij het jonge kind) dat deze 

 

roosters lijken op de roosters van school. Weet je bijvoorbeeld welke afbeeldingen er gebruikt worden voor ‘eten en drinken’, ‘muziek’ of ‘buiten spelen’? Print deze dan uit en gebruik ze. Kinderen vinden het zelf ook leuk om hierbij te helpen. Vergeet niet om elke dag een nieuw rooster te maken!

Leuk om eens een ‘?’ of ‘verrassing’ op het programma te zetten. Hebben de kinderen iets om naar toe te werken.

 

2. Verdeel de taken en vertel dat

Zijn allebei de ouders genoodzaakt thuis te werken. Adviseer dan een goede verdeling te maken, zodat ouders ook genoeg tijd hebben om zich volledig op hun eigen werk te kunnen focussen. Dat scheelt een hoop irritatie voor ouders en maakt het voor kinderen heel duidelijk. 'Wij verdelen de taken om de twee uur. Dat betekent dat er om de twee uur gewisseld wordt. Na twee uur werken ben ik er echt voor mijn kinderen en het thuisonderwijs. Zijn deze twee uur afgelopen, dan is mijn man aan de beurt. En kan ik mij weer volledig focussen op mijn werk', aldus een ouder. 'Ik ben dan zelfs veel productiever merk ik.' Belangrijk hierbij is dat de kinderen weten dat dit de regels zijn. En dat ouders in de tussentijd ook niet gestoord worden.

 

3. Beweeg genoeg

Lekker bewegen is goed voor de kinderen. In tuin of op het balkon, ook bij slecht weer. Of doe even een korte Energizer. En laat ouders vooral meedoen. Ook voor hen is het belangrijk genoeg te bewegen. 

 

4. Ritme, ritme, ritme

Adviseer ouders dat ze zoveel mogelijk op een normale tijd beginnen met het thuisonderwijs. Kinderen pakken hierdoor (uitgerust) de meeste informatie op. En dit zorgt er ook voor dat ze op tijd klaar zijn. Zo blijft het ritme bestaan.

 

5. Maak een vaste schoolplek

Het creëren van een vaste leerplek zorgt ook voor structuur. Helemaal fijn als je niet elke dag de schoolspullen hoeft op te ruimen, zodat je de volgende dag gewoon weer verder kunt waar je gebleven bent. En laat die schoolplek maar echt ‘eigen’ voelen. Knutselwerkjes aan de muur, een bakje met pennen en boeken in de vensterbank.

 

6. Leg niet te veel druk op jezelf en de kinderen

Het is belangrijk dat ouders onthouden dat ook de kinderen aan deze situatie moeten wennen. Probeer vader en moeders er daarom zo flexibel mogelijk mee te laten omgaan: werkt een bepaalde methode niet? Maak er vooral geen strijd van. En ben je aan iets niet toeg ekomen, morgen weer een dag! Je bent geen leerkracht, maar ouder.

 
Delen: