Gepersonaliseerd digitaal leren

Dat digitaal leren op scholen een steeds belangrijker punt aan het worden is hoeven we niemand meer uit te leggen. Coolsma wil daar natuurlijk ook op inspelen. De afgelopen maanden hebben we dan ook goed gekeken naar wat er allemaal mogelijk is op dit gebied voor onze school.

Door naar verschillende beurzen te gaan, met meerdere scholen in gesprek te gaan en research te doen op internet hebben we een mooi overzicht kunnen krijgen van de softwareprogramma’s die er op dit moment beschikbaar zijn voor basisscholen.

De vervolgstap was om inzichtelijk te maken wat wij als school nu echt een toegevoegde waarde zouden vinden op digitaal leren gebied. Daar kwam (in het kort) uit dat wij o.a op zoek zijn naar een digitaal hulpmiddel in de klas, waarmee wij de kinderen directe feedback kunnen geven tijdens het werken.

Daarnaast willen we de kinderen de mogelijkheid geven om nog meer adaptief te kunnen werken, oftewel, gepersonaliseerd werken. Nu we afgelopen maanden hard gewerkt hebben aan de nieuwe rapporten, waarbij de doelen meer centraal staan, zou het natuurlijk mooi zijn wanneer het digitaal gepersonaliseerd leren hier ook goed op aansluit.

Na aanleiding van die inventarisatie en onze inmiddels opgedane kennis, hebben we 2 grote bedrijven benaderd om hun digitale programma met ons door te nemen. Wij denken dat deze softwareprogramma´s het best aansluiten op onze wensen en de behoefte op het gebied van gepersonaliseerd digitaal leren. Het gaat om de programma’s Snappet en Gynzy.
Hieronder volgen 2 korte filmpjes, om een beter beeld te kunnen vormen van de verschillende softwareprogramma’s:
Snappet: voorbeeld filmpje
Gynzy: voorbeeld filmpje

Na een duidelijke voorlichting van beide partijen te hebben gekregen, hebben we ervoor gekozen om eerst eens te kijken bij andere scholen hoe Snappet en Gynzy in de praktijk draaien. Na enkele schoolbezoeken, waar we weer een stuk wijzer van zijn geworden, hebben we ervoor gekozen om een proefperiode te gaan starten met Snappet.
Afgelopen maandag hebben de leerkrachten van gr 6,7 en 8 aan een skype gesprek deelgenomen om een coachingstraject te starten voor 10 weken, waarin wij als leerkrachten nieuwe kennis opdoen. Deze groepen (6,7,8) zullen het vak rekenen, de komende weken veelvuldig vanuit Snappet gaan benaderen. We hopen zo een nog beter beeld te krijgen van het softwareprogramma.
Na deze proefperiode, zal er weer geëvalueerd gaan worden. Daarna zullen we ook een periode Gynzy gaan testen, om beide goed in de praktijk te kunnen meten.

Tot zover het proces tot dusver. De komende weken zullen we jullie natuurlijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen! We zijn natuurlijk zeer benieuwd naar reacties van kinderen en ouders! Kom gerust langs met vragen, ervaringen en/of opmerkingen!
Bjorn Kolfschoten en Thomas Mul