Blog van Arjan de Lange, gastblogger van het CPS

 

Pesten; scholen doen er alles aan om het tegen te gaan. Sterker nog: in de onderwijswereld verschijnt regelmatig een nieuw programma om dit probleem aan te pakken. De oplossing ligt volgens mij echter voor het oprapen. Het school breed volgen van het leiderschapsproces van de ‘The Leader in Me’ overtreft iedere populaire anti-pest methode. Ik ben benieuwd of ik je kan overtuigen!


 

 

Een cultuur waarin iedereen gerespecteerd wordt en zich gewaardeerd voelt; dat is ons ideaal.

Scholen die het ‘Leader in Me’ proces toepassen, waarderen unieke talenten en datgene waar een kind goed in is. Het is dus niet langer ‘cool’ om iemand te treiteren omdat hij anders is. Het zelfvertrouwen en de onderlinge acceptatie groeien, de onderlinge communicatie verbetert en ouders zien en waarderen meer wat de scholen bijdragen. Het resultaat: iedereen levert een eigen positieve bijdrage aan de sfeer en kwaliteit van de school.

 

‘The Leader in Me’ leert ons bepaalde sociale vaardigheden die belangrijk zijn. Bijvoorbeeld:

  • Anticiperen op keuzes;
  • Maken van weloverwogen beslissingen;
  • Waarderen van verschillen;
  • Empathisch communiceren;
  • Oplossen van problemen.

 

In The Leader in Me staan gewoontes centraal die pestgedrag tegengaan door ander - effectiever - gedrag te stimuleren.

Pesters nemen over het algemeen geen verantwoordelijkheid voor hun daden wanneer iets mis gaat wijzen ze liever naar een ander.

 

  • Gewoonte 1: Wees pro-actief
    Leer kinderen Initiatief te durven nemen, eigen verantwoordelijkheid te hebben en het controleren van emoties.

 

  • Gewoonte 2: Begin met het einddoel in gedachten
    Leer kinderen om van achteren naar voren te werken. Dus: laat hen de toekomst voor zich zien, waar willen ze naar toe? Vervolgens maken ze plannen, stellen doelen en doen de dingen die ertoe doen, die verschil maken.
  • Gewoonte 3: Belangrijke zaken eerst
    Help kinderen bij prioriteren: wat moet eerst gebeuren? Wat hoeft niet gedaan te worden omdat het niet bijdraagt aan het gestelde doel?

            Pesters willen winnen en de beste zijn in alles.

 

  • Gewoonte 4: Denk win-win
    Leer kinderen om te zoeken naar win-win oplossingen: iedereen kan de winnaar zijn, er is genoeg succes voor iedereen.

 

  • Gewoonte 5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
    Leer kinderen hoe belangrijk het is om naar de ander te luisteren, om zijn gevoelens te gaan begrijpen en om te accepteren dat daarin verschillen mogen bestaan. Het is belangrijker om eerst iemand te begrijpen, voordat je zelf begrepen kan worden.

 

  • Gewoonte 6: Creëer Synergie
    Stimuleer samenwerken! Samen bereik je meer. Bovendien kun je van elkaar leren.

Pesters willen macht en alles beheersen.

 

  • Gewoonte 7: ‘Houd de zaag scherp’
    Stimuleer kinderen om balans te vinden: dat heeft een positieve invloed op het zelfvertrouwen.
  • Gewoonte 8: Ontdek je talent en stimuleer anderen
    Leer de kinderen dat iedereen iets kan bijdragen.

 

Het ‘Leader in Me’- proces is geen programma dat stopt aan het einde van een schooljaar.

Het is een proces dat door ontwikkelt en krachtiger wordt door jaarlijkse training, oefening, en coaching. Daar horen een aantal ‘voorwaarden’ voor succes bij:

 

  • Ondersteuning vanuit bestuur en directie

De directeur van een school is belangrijk om het proces te laten slagen. Daarom is hij of zij onderdeel van het ‘Lighthouse Team’, het team dat het proces aanstuurt.

 

  • Betrokkenheid van een groep stakeholders, waaronder leerlingen, personeel, ouders en mensen uit de gemeenschap

Iedereen op school neemt deel aan het ‘The Leader in Me’ proces. Daarom wordt zowel het onderwijzend personeel als het onderwijs ondersteunend personeel getraind. Het is raadzaam om ook ouders en wellicht anderen uit de (buurt)gemeenschap te trainen.

 

‘The Leader in Me’ is onderscheidend doordat het kinderen en volwassenen de kansen geeft om zich goed te voelen over wie ze zijn, om positief om te gaan met anderen en om verantwoordelijkheid te nemen. Dit heeft grote impact voor onze toekomst: een stralende –pestvrije - toekomst!